pátek 24. července 2015

Rekapitulace- Březen

Už je to víc jak týden co jsem napsala první rekapitulaci své výzvy, takže bych se mohla pustit do další:). Ještě než však začnu, tak bych chtěla něco málo napsat k pravidlům z února. K oněm šesti, které jsem vyhodnotila jako špatně dodržované:

  • Zbytečně nesvítit- na to jsem začala opravdu hodně myslet. Třeba v koupelně už nesvítím vůbec a večer pokud to není nutné tak taky ne. Čtu si dokud mám světlo z venku, jakmile přestanu dobře vidět, tak začnu dělat něco, k čemu už nepotřebuji tolik světla......
  • Snížit množství použitého nádobí- myslím, že jsem teď nádobí mockrát neumývala, takže ho asi tolik nebylo. Skleničku už mám hodně domatlanou, jak teď na ni koukám, tu už bych umýt měla :D
  • Vypojovat spotřebiče ze zásuvky- tak tohle je zatím jeden z mích největších problémů :/. Přitom na tom není nic těžkého zmáčknout tři vypínače.....Dokonce jsem na to zapomněla, když jsme teď byli několik dní pryč......Nevím proč na to nemyslím.......hlavně, že jsem si koupila zásuvku s vypínačem....
  • Mléko čepovat do skla- Zatím jsme mléko vůbec nekupovali, takže tady žádná změna od minulého týdne....
  • Domácí výroba jogurtů- jelikož jsme nekoupili mléko, tak jsme nedělali ani jogurty. Dva jsem ale včera koupila.....stydím se :(
  • Nenakupovat v supermarketu- zrovna před pár dny jsem v jednom byla. Byli jsme se s přítelem večer projít a on si chtěl koupit nějakou buchtu, tak jsem šla dovnitř s ním. Aspoň jsem se utvrdila, že v takových obchodech opravdu nakupovat nechci. Přímo přede mnou totiž do pytle na odpadky házeli všechno pečivo, co jim tam zbylo....bylo mi z toho pak celý večer smutno :(


No a teď už k rekapitulaci březnových pravidel výzvy, snad v ní budu úspěšnější než v té únorové:

Nejprve shrnu vše co 100% dodržuji a nemám s tím problém- nekupovat nové oblečení; recyklovat sklo, papír, plast i vše ostatní co jde; tisknout na obě strany papíru ( jen bakalářku jsem teď musela tisknout jednostranně, nechápu proč to tak chtějí :/); při tisknutí zmenšit okraje (yxopět bakalářka musela mít širší); nebrat si horké nápoje do plastových kalíšků; nepoužívat vysavač; pěstovat vlastní bylinky (chtěla bych jich ale víc!!); sázet kytičky; pěstovat vlastní zeleninu a ovoce ( zatím tu mám jahůdky,rajčátka, salát a cibulku, příští jaro bych toho chtěla víc); preferovat sprchu před vanou (za poslední rok, co bydlím v novém bytě jsem si vanu napustila dvakrát); nepoužívat plastová brčka (zatím asi ani nebylo kde); zubní kartáček z recyklovatelného materiálu ( z toho mám obzvlášť radost:)); nepoužívat papírové ručníky a sušáky na veřejných záchodech; používat zápalky místo zapalovače (se zapalovačem neumím, takže pro mě žádný problém používat jen sirky :D); odstranit překážky pro cirkulaci tepla (teď v létě netopíme, tak mám stůl zase přimáčklý k topení, ale v zimě ho hned odsunu...).



Teď tu mám kategorii pravidel, ke kterým bych ráda něco napsala, ale také je v podstatě dodržuji.

Nezapínat počítač po 18. hodině a o víkendu-od té chvíle, co jsem dopsala bakalářku, tak k počítači nesedám skoro vůbec. Takže až na nějaké malé výjimky tohle pravidlo dodržuji. Myslím, že jsem díky tomu získala spousty volného času, protože dřív, když jsem u počítače proležela celý večer, tak jsem stejně nedělala nic užitečného, jen jsem tak bloumala po interentu. Za toto pravidlo jsem tedy ráda nejen kvůli šetření elektřiny:)

Pečivo bez obalu-už se mi asi párkrát stalo, že jsem šla nějaké pečivo koupit a zrovna jsem u sebe neměla vlastní sáček a musela si vzít v obchodě, ale vesměs se to nestává. Včera jsme navíc zadělali na chleba, takže ten bude určitě bez obalu (jen sušený kvásek byl v zapínacím plastovém obalu, ale ten určitě využiju...).

Nekupovat výrobky obsahující palmový olej- ze začátku jsem to dost hlídala a u čehokoli co jsem koupila jsem se nejdřív podívala na obsah. Teď už to nedělám vůbec, takže je dost možné, že nevědomky beru i věci, v kterých palmový olej je. Snažím se ale vyhýbat všem baleným věcem, takže toho tolik určitě nebude. Pro jistotu se ale zase začnu na složení dívat.

Sbírat odpadky v přírodě a účastnit se uklízecích akcí- když vidím nějaký odpadek, který můžu bez problému vzít do ruky a vyhodit do nejbližšího koše, tak to vždy udělám. Hlavně plasty a rozbité sklo se snažím sbírat. Když jsem psala příspěvek o úklidu v přírodě, tak se blížila uklízecí akce Ukliďme Česko, ke které jsem se chtěla přidat. Bohužel mi to tenkrát nevyšlo, což mě mrzí, snad to vyjde příští rok...Letos se akce zúčastnilo 31061 lidí, z toho víc jak půlka byli děti. Dohromady sesbírali 1022 t odpadu a 25% z toho dokonce vytřídili.

Odmítat plastové igelitky- z obchodu jsem žádnou novou nepřinesla, ale stále se jich doma hromadí moc....snažím se jich zbavovat tím, že v nich nosím věci ostatním a už jim je nechávám, ale tím, že mi oni taky nosí něco, tak se mi zase vrací:/ Takže kdyby někdo potřeboval igelitky, ráda daruji:)

Vzdělávat ostatní o životním prostředí- jelikož má rodina a přátelé zrovna neholdují ekologii, tak je dost těžké je přesvědčovat o všem, co je prospěšné pro naši planetu. Prostě si nepřipouští, že je nějaký problém a pokud ano, tak přece nepomůže když změní své návyky jen oni (což je argument, který vyloženě nesnáším). Často z toho bývám nešťastná, že jsou všichni takoví lhostejní a dalo by se říct i sobečtí, protože vůbec nemyslí na další generace, kterým ničíme životní prostředí. A všechno jen kvůli naší pohodlnosti a lenosti.....

Oslavy bez vytváření odpadu- tohle mě opravdu baví :). Je zajímavé vymýšlet, jak nachystat oslavu aniž by se vytvořili nějaké odpadky. Zatím sem jich moc nedělala, ale i když jsem třeba pekla dort, nebo kupovala/vyráběla dárek někomu, tak jsem na to myslela. Asi bych vždycky něco našla, co se vyhodilo, ale určitě toho nebylo tolik jako dřív, protože jsem si na tom dala opravdu záležet, abych vše koupila tak, aby z toho nebylo moc odpadu.....

Zalévat rostlinky dešťovou vodou- tohle bych dělala moc ráda, ale nějak mi chybí ta dešťová voda :D. Mám na balkoně dva kýble, do kterých ji chytám, ale buď vůbec neprší, nebo ta voda vždy nějak záhadně zmizí (mám podezření, že ji chodí chlemtat náš malý psíček). Zatím jsem je použila tak třikrát a to té vody ani moc nebylo :/.



Tak a teď je tu opět černá listina s tentokrát jen 4 věcmi, které teda hodně nedodržuji:

Kečup ve skle-tohle bych sem možná nemusela zařazovat, protože když jsem šla kečup koupit já (což bylo myslím jen jednou :D), tak jsem vzala ten ve skle. Jenže většinou ho kupuje přítel a ten vždycky koupí v plastu :/ Je prostě o hodně levnější a chuťově stejný, takže odmítá kupovat jiný :/ Je to stejné jako s nakupováním v supermarketu, nemám ho jak přesvědčit......

Využívat každé volné místo na papíře- máme doma tolik papíru (nechápu kde se tu pořád bere), že se mi často prostě nechce ten čistý kus ustřihnout, abych ho mohla ještě využít (nojo zase ta lenost...).

Sladkosti bez obalu- myslím, že jsme kupované balené sladkosti z velké míry omezily, ale pořád to ještě není ono.

Nekupovat máslo v hliníkovém obalu- dokud jsem máslo jedla, tak jsem chodila pro domácí, které bylo jen šuplé v kousku igelitu. Teď ale když ho nejím, tak mi přítel zakázal takové kupovat a to ani není o moc dražší :/ 

Oproti únoru mám o dvě položky méně, na které bych si měla dávat větší pozor, což je fajn. Snad to tak bude pokračovat i s dalším měsícem:)

Žádné komentáře:

Okomentovat