pondělí 25. ledna 2016

Rekapitulace- Květen

Už mám jen týden a stále mi chybí ohodnotit pravidla z 8 měsíců.....takže bych se na to měla v rychlosti vrhnout ;)

Dbát o oblečení, aby se nemuselo často prát- to je obzvlášť v dnech kdy není úplně nejsušší počasí trochu problém, jelikož můj psík o oblečení zrovna moc nedbá :D. Ale vyřešila jsem to tzv. parkovými kalhoty. Ty si beru jen když jsi jdeme hrát ven, jsou celé zablácené a mezi lidi bych si je vzít nemohla, ale do parku se ve špinavém chodit může:). Takže je mám dané stranou a nosím je opakovaně, i když jsou zašpiněné.....S ostatním oblečením problém myslím není, už máme skoro měsíc pračku a zatím se praly jen ponožky a ručníky ;)

Používat dřevěná prkýnka na krájení- máme doma dvě dřevěné a jedno plastové, které tu zůstane dokud nedoslouží (přítel ho chce a stejně je tak poničené, že by si ho asi nikdo nevzal).... ale já stejně raději používám ty dřevěné :)

Používat dřevěné náčiní na vaření- sestra v září odjela studovat do Pardubic, takže jsem jí mohla darovat všechno přebytečné plastové náčiní do kuchyně. Já byla ráda, že jsem se toho zbavila a ona, že si nemusí kupovat nové:)

Třídit bio odpad- v květnu jsem ještě neměla kompostér a chodila jsem bioodpad vyhazovat do sběrného dvoru. Nebylo to úplně nejpraktičtější, protože se to muselo nejdřív skladovat v mrazáku (z čehoš nebyl přítel úplně nadšený) a až toho byla aspoň 1 taška, tak jsem to musela odnést..... s žížalovým kompostérem to je jednoduší, odpad můžu vyhodit hned a nemusím nikam chodit. Ze začátku byl problém s octomilkami a bohužel ani chytání na ocet moc nepomohlo, takže jsme žížalky vystěhovali na chodbu a bylo po problému;)..... Akorát jsem zjistila, že buď mám nějaké líné žížalky nebo produkujeme bioodpadu víc než čtyřčlenná rodina (pro kterou by náš kompostér měl velikostně odpovídat....)

Nekupovat balené obiloviny (malá balení)- jedinou balenou obilovinu, kterou jsem v poslední době koupila byla jasmínová rýže (měli velké výhodné balení), jinak si chodím odsypávat do svých plátěných pytlíčků :)

Dávat dárky s ekologickou apod. tématikou- toto pravidlo jsem vymyslela, když jsem dávala dárek mojí sestře. Dala jsem jí toho víc, měla totiž kulatiny ;), mezi ty ekologické apod. dárky patřili různé darovací certifikáty podporující neziskové organizace starající se o přírodu, zvířátka atd., pak nějakou domácí kosmetiku a veganské mňamky a taky třeba tričko se znakem recyklace. V průběhu roku a hlavně na Vánoce jsem pak vymýšlela většinou doma vyrobené dárky (sušenky, kosmetiku, trička s různými nápisy...)

Nebrat si účtenky z bankomatu- myslím, že od té doby, co jsem tento příspěvek napsala jsem vybírat peníze v automatu nebyla :D. Přítel ale občas vybírá a účtenku si nebere (aspoň něco....)

Fair trade káva- jak už jsem asi psala, já kávu nepiju a ani jsem neměla možnost koupit pro přítele, protože než stihl dopít tu co tu měl, tak mu dal někdo k narozeninám novou.... 

Fair trade čokoláda- momentálně sháním čokoládu, která by byla zabalená jen v papíru (neúspěšně), jinak se u nás většinou objevila čokoláda, kterou jsme někde dostali, k Vánocům jsem dostala fairtradovou  ;)

Fair trade kakao- to jsem zatím ještě nekupovala, nemáme ho moc velkou spotřebu, začala jsem totiž používat carob (s tím teď budu mít ale problém, protože jsem ho ještě neviděla nikde prodávat nebalený)

Nekupovat řezané květiny- to jsem nedělala už předtím, takže jsem ani nezačala. Dokonce se mi podařilo, že jsem žádnou řezanou květinu nedostala ani k narozeninám, to jsem byla potěšena ;)

Opakovaně používat papírové krabice- nejdřív jsem jich měla nedostatek a pořád vymýšlela kde je naberu a teď se mi jich tu najednou nahromadilo tolik, že musím naopak vymýšlet co s nimi :D.

Opakovaně používat obálky- všechny co dostanu si schovávám, ale zatím jsem pro ně nenašla větší uplatnění...

Podporovat neziskové organizace- sem tam si něco koupím z jejich obchodů, buď pro někoho jiného, nebo pro sebe. Nekupuji ale žádné zbytečnosti, jen to co se hodí a co zužitkuji. Mám také ráda dobročinný bazárek psího útulku.Vždycky tam donesu pár věcí, které můžou prodat a sama si toho také plno nakoupím :)

Omezit spotřebu přípravku na nádobí- musím se přiznat, že od té doby co mám svůj vyrobený přípravek, tak ho používám mnohem víc, než předtím ten kupovaný....ale také ho nepoužívám úplně na všechno.....neplýtvám ;)

Domácí tekuté mýdlo- pořád ještě máme zásobu z mé první výroby ;). Já používám pevné mýdlo, v koupelně je taky a tekuté je jen v kuchyni, kde se používá minimálně a pak ho přítel nosí s sebou na sport, takže celkově spotřebu moc nemáme ....Každopádně až dojde a bude potřeba, tak zase rozpustím mýdlo, koupené v papírové nebo žádné krabičce....

Používat látkové pytlíčky na potraviny- příští týden mám naplánované našít další várku, většinou totiž musím ještě použít papírové sáčky, jelikož látkových mám jen pět a při nákupu toho beru skoro vždycky víc....

Jídlo oplachovat rychle- nijak se při tom nehlídám, ale myslím, že moc vody nevyplýtvám.... většinou navíc vodu chytám do misky a pak s ní zalévám kytky ;)

Domácí pomazánky- v pomazánkách u mě pořád vedou luštěninové. Párkrát jsem udělala pomazánku z tofu a lahůdkového droždí, která byla také výborná.....tofu je pro mě teď ale pasé, takže zůstanu u luštěninových......no a samozřejmě musím ještě zmínit přítelovu vynikající česnekovou ;)

Pouštět vodu na malý proud- to si hlídám a řekla bych, že méně vody už ušetřit nemůžu....

Čaje v žádném, nebo jen papírovém obalu- bylinkové jsou v pohodě, kupuji si sypané a ty jsou jen v papírových obalech, teď jsem navíc od babičky dostala 3 balíčky bylinkových směsí, které sama nasušila a já si na podzim nasbírala šípek, který je výborný. Horší je to u černých, zelených a ovocných čajů. Ty jsou balené vždycky aspoň s části v plastovém obalu....zatím jsem ještě nenarazila na nějaký kvalitní co by tak zabalený nebyl. Hlavní problém je ale v tom, že jsem se ještě nedonutila zajít do speciálního obchodu s čaji, kde je mají na váhu. Tady je alespoň vidět, že problém s kupováním nebaleného není v tom, že by nebyli možnosti, ale v naší pohodlnosti....

Nepoužívat napichovátka na jednohubky- žádné doma nemáme a tudíž nepoužíváme ;)

Nepoužívat párátka-viz napichovátka-nemáme a nepoužíváme

Neplýtvat- plýtvání nesnáším a pokaždé když se musí něco vyhodit tak zuřím. Třeba předevčírem jsem musela vyhodit lepidlo, protože jsem ho zapomněla vrátit do ledničky a ono mi zplesnivělo....Alespoň se můžu utěšit tím, že neplýtvám nijak ve velkém, nekupujeme přebytek jídla, které by jsme nestihli všechno sníst a museli pak vyhodit (většinou tu máme naopak méně jídla než by jsme potřebovali :D)

Plánovat- o to se snažím pořád, píšu si úkoly do diáře, všechno si pěkně vybarvuju, odškrtávám a myslím, že se mi to už i docela daří, tak jak bych chtěla. Momentálně se většina mých denních plánů týká učení, takže to zas tak složitý nemám :D. Uvidíme jak to půjde po státnicích (už za týden ííííííí)

Sprchovat se vlažnou vodou-no občas, když jsem hodně vymrzlá, tak trochu zhřeším a šplíchnu na sebe trochu teplé, ale pak to hned ztlumím....

Domácí balzám na rty- s tím jsem měla o Vánocích velký úspěch :). Ještě bych na to potřebovala nějaké malé skleněné dozičky...zatím jsem použila krabičky od starých krémů a já mám svůj balzám v keramické cukřence :D

Domácí energetický drink- teď mám nový recept z červené řepy, tu sice mám problém pozřít, ale překonávám se, protože je opravdu zdravá

Nekupovat dárková přání- žádné jsem nekoupila :)

Jezdit na kole- no teď v zimě nechávám kolo odpočívat, i když každý den vidím nějaké cyklisty a opravdu je obdivuji. Já jsem zatím jen teplomilný jezdec:) O to víc se ale v zimě snažím chodit pěšky.....

Žádné komentáře:

Okomentovat